A. Şikayet Başvuruları
A1. Hangi konularda şikayet başvurusu yapılabilir?
Rekabet Yasası’nın 4,6 veya 7. Maddelerinin ihlal edildiği iddiası ile Rekabet Kurulu’na şikayette bulunulabilir.
A2. Kimler şikayette bulunabilir?
Şikayet konusu ile ilgili hukuki veya ekonomik çıkarı olan herhangi bir gerçek veya tüzel kişi; ekonomik, ticari veya mesleki örgütler; tüketici örgütleri; Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu, Bakanlıklar veya Belediyeler şikayette bulunabilirler.
A3. İhlallerle ilgili olarak Rekabet Kurulu re’sen işlem başlatabilir mi?
Rekabet kurulu piyasadaki rekabet aksaklıklarını tespit ettiğinde re’sen işlem başlatma yetkisine sahiptir.
A4. Şikayet başvuruları hangi yolla yapılabilir?
Şahsen veya yasal temsilci aracılığıyla elden ve doğrudan Ekonomi ve Enerji Bakanlığı Binasına bulunan Kurul ofisine yapılır.
A5. Şikayet başvurularında hangi bilgi ve belgeler yer almalıdır?
Şikayette bulunan gerçek veya tüzel kişinin açık adı, adresi ve iletişim bilgileri
Hakkında işlem başlatılması için şikayette bulunulan teşebbüsün açık adı, adresi ve iletişim bilgileri
Şikayete neden olan gerçekler veya uygulamalar hakkında bilgi ve /veya belgeler ve/veya kanıtlar.
A6. Şikayet başvurusu yaparken herhangi bir ücret ödenir mi?
Rekabet Kurulu’na yapılacak şikayet başvurularından hiçbir şekilde ücret talep edilmez.
A7. Şikayet başvurularında gizlilik talep edilebilir mi?
Talep edildiği takdirde, şikayetçinin kimliği gizli tutulur.
A8. Rekabet Kurulu’nun işlem başlatma kararı aldığı durumlarda süreç nasıl devam eder?
Rekabet Kurulu, re’sen ya da şikayet üzerine yaptığı inceleme sonucu işletme başlatmaya karar verebilir. Bu durumda izlenecek süreç Şekil 2 de yer almaktadır.
A9. Hangi uygulamalar Rekabet Yasası kapsamında değildir?
Teşebbüslerin ilgili yasalara aykırı olarak kaçak işçi çalıştırması, yurda kaçak getirilmiş malların satılması, vergi ödemekten kaçınması gibi durumların yarattığı KAYIT DIŞILIK yanında, sattığı üründe bulunmayan özellikleri varmış gibi pazarlaması, kalite-standart ve güvenlik konularında gerekli koşulları sağlamaması veya sağlamış gibi göstermesi şeklinde ortaya çıkan ve teşebbüsler arasında HAKSIZ REKABET yaratan uygulamalar ile yurt dışından ithal edilen ve ithal edildiği ülke fiyatları altında satışa sunulan DAMPİNGLİ satış uygulamaları Rekabet Yasası kapsamına girmemektedir.
Şikayet Başvuru Aşama ve Süreleri
B. Yoğunlaşma Başvuruları
B1. Yoğunlaşma nedir?
Yoğunlaşma, iki veya daha fazla teşebbüsün birleşmesi, bir veya birden fazla teşebbüsün tamamının veya bir kısmının üzerindeki doğrudan veya dolaylı kontrolün başka bir teşebbüs veya teşebbüs birlikleri tarafından devralınması, iki veya daha fazla bağımsız teşebbüsün uzun vadeli olarak bağımsız bir teşebbüs oluşturacak şekilde bir ortaklık kurulması yoluyla veya bir teşebbüsün varlıklarının tamamının veya bir kısmının başka bir teşebbüs tarafından satın alınması yoluyla ortaya çıkmasıdır.
B2.Tüm yoğunlaşmalar bildirime tabi midir?
Aşağıdaki durumlara uyan yoğunlaşma işlemleri Rekabet Kurulu’na bildirim yapılıp onay alınmadan uygulamaya konulamaz:
KKTC’de faaliyet gösteren yoğunlaşmaya taraf teşebbüslerin herhangi birinin KKTC piyasasında mal ve/veya hizmet satarak edindikleri yıllık toplam cironun bir önceki mali yılın mali tablolarına göre en az 2,000.000 (iki milyon) Türk Lirası tutarında olması ve Yoğunlaşmaya taraf teşebbüslerden en az birinin KKTC sınırları dışında kayıtlı olduğu durumlarda, söz konusu yurtdışı teşebbüs veya teşebbüslerden herhangi birinin mal ve/veya hizmet satarak edinilen dünya geneli toplam cirosunun, bir önceki mali yılın mali tablolarına göre 20,000,000 (yirmi milyon) Türk Lirası ve üzerinde olması.
B3. Yoğunlaşma bildirimini kim yapar?
Bir veya birden fazla teşebbüsün kontrolünün tümü veya bir kısmı başka bir teşebbüs tarafından devralınacağı takdirde, kontrolü ele geçirecek olan teşebbüs veya yetkili temsilcisi söz konusu bildirimi yapar diğer durumlarda ise, teşebbüsler birlikte veya taraflarca yetkilendirilmiş temsilci veya temsilcileri tarafından bildirim yapılır. Bu durumda temsilcilerin yetkili olduklarını gösterir belgeler bildirim dosyasına eklenmelidir.
B4. Yoğunlaşma bildirimi nasıl yapılmalıdır?
Yoğunlaşma bildirimleri, “Yoğunlaşmalar Tebliğ”inde yer alan Bildirim maddesine uygun olarak tek bir dosya ile Rekabet Kurulu ofisine yapılmalıdır.
B5. Yoğunlaşma bildirimlerinin değerlendirme süreci nasıldır?
Yoğunlaşma bildirimlerinin değerlendirilmesinde Rekabet Kurulu tarafından izlenecek süreç Şekil 3 te yer almaktadır.
B6. Yoğunlaşma bildirimlerinin değerlendirilmesi sonucunda Rekabet Kurulu hangi kararları verebilir?
Kurul, yoğunlaşmayı onaylayabilir, yasaklayabilir ya da yoğunlaşmayı koşullara veya yükümlülüklere bağlı olarak onaylayabilir.
C. Muafiyet Başvuruları
C1. Muafiyet başvurusunu kim, neden yapabilir?
Bir anlaşmanın yasal açıdan uygun olduğunu ve Rekabet Yasası’nın 5. Maddesi uyarınca muaf tutulabileceğini kanıtlamak üzere anlaşmanın taraflarından herhangi birisi Rekabet Kurulu’na başvuruda bulunabilir.
C2. Muafiyet başvuruları nasıl yapılmalıdır?
Muafiyet başvuruları, “Muafiyetler Tebliğ”inde belirtilen bilgi ve belgelerin yer aldığı bir dosya ile yapılmalıdır.
C3. Muafiyet başvurusu değerlendirme süreci nasıldır?
Muafiyet başvurularında Rekabet Kurulu tarafından izlenecek süreç Şekil 2 de yer almaktadır.
C4. Muafiyet başvurularında Rekabet Kurulu hangi kararları verebilir?
Kurul, başvuruyu onaylayarak anlaşmaya muafiyet verebilir, muafiyetin verilmesini belirli şartların ve/veya yükümlülüklerin yerine getirilmesi koşuluna bağlayabilir veya muafiyet başvurusunu reddedebilir. Muafiyetler belirli bir süre için verilebilir.
C5 .Kurul tarafından verilen muafiyetler iptal edilebilir mi?
Rekabet Kurulu şu hallerde verilen muafiyetleri iptal edebilir veya koşullarını değiştirebilir:
a) Muafiyet verilmesine sebep olarak gösterilen koşulların değişmesi veya
b) Verilen muafiyetin yanlış veya eksik bildirim sonucu verilmesi veya
c) İlgili teşebbüsün muafiyet şartlarını ihlal etmesi
D. Devlet Yardımları
D1. Devlet yardımı nedir?
Kamu Yönetimi tarafından belirli ekonomik faaliyetleri teşvik etmek veya kamu yararına olacağına inanılan faaliyetlerin gerçekleşmesi için, belirli ekonomik sektörlere, teşebbüslere veya faaliyetlere çeşitli enstrümanlar vasıtası ile kamu kaynaklarından avantaj (ayrıcalık) sağlanmasıdır. Diğer bir ifadeyle, kamu kaynaklarından sağlanan her türlü avantaj devlet yardımıdır.
D2. Devlet yardımı türleri nelerdir?
Doğrudan hibeler
Faiz sübvansiyeleri / Düşük faizli Krediler / Teminatlar
Kamu arazisi tahsisi / Düşük fiyata satışı / Uzun vadeli kiralanması
Vergi muafiyetleri / Vergi İndirimleri
Sermaye (Özkaynak ) aktarımı
Kamunun ürettiği mal veya hizmetlerin, maliyetinin altında (düşük fiyatla) teşebbüslere satılması
Teşebbüsler tarafından üretilen mal veya hizmetin Devlet tarafından, piyasa fiyatının üzerinde satın alınması devlet yardımı türlerinin bazılarıdır.