Rekabet Kurulu Kararları
Kurulun, Ağustos ve Temmuz Ayına Ait Kararları
Rekabet KuruluRekabet KuruluRekabet Kurulu
Rekabet Kurulu

ÖNEMLİ DUYURU
Kurulun 20.10.2021 tarihli kararı ile Kıbrıs Türk Petrolleri Ltd.(K-PET) ve Altınbaş Petrol Ltd. (Alpet Kıbrıs) hakkında 36/2009 Rekabet Yasası’nın (Yasa) 4’üncü ve/veya 6’ncı Maddelerinin ihlali ile ilgili re’sen soruşturma başlatılması hakkında. Basında görülen “dağıtıcı firmaların, döviz kurlarının yükselmesi sonrası, benzin istasyonlarına akaryakıt, tüp gaz firmalarına ise gaz vermemesi” haberleri üzerine, Kıbrıs Türk Petrolleri Ltd. (K-PET) Altınbaş Petrol Ltd. (Alpet Kıbrıs) Hakkında 36/2009 Rekabet Yasası’nın 4’üncü ve/veya 6’ncı Maddelerinin ihlali ile ilgili değerlendirme yapan Kurul re'sen soruşturma başlatılmasına karar vermiştir.

Ağustos 2023
Çelebioğlu Özel Güvenlik Ltd. adına vekil Pervin ABİTOĞLU tarafından, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Sosyal Hizmetler Dairesi’nin 130/2023 sayılı “Lapta Huzurevi Güvenlik Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 21.07.2023 tarih ve MİK. 229/2023 sayılı kararına karşı 10-34/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 23.08.2023 tarih ve 156/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına direktör Kemal SÖZÜÖZ tarafından, Sağlık Bakanlığı’nın 187/2023 sayılı ”Hastanelerin Çamaşırlarının Temizlenmesi, Ütülenmesi, Depolanması Dağıtımı, Toplanması ve Terzilik Hizmetleri İşleri” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 27.07.2023 tarih ve MİK. 240/2023 sayılı kararına karşı 10-41/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 21.08.2023 tarih ve 153/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Öztürk Çalıkuşu Ltd. adına vekil Tahsin ÇALIKUŞU tarafından, KKTC Sağlık Bakanlığı’nın 216/2023 sayılı “Devlet Laboratuvarı Dairesi Temizlik, Bakım ve İlaçlama İşleri (Malzemeli) Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 26.07.2023 tarih ve MİK. 238/2023 sayılı kararına karşı 10-40/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 18.08.2023 tarih ve 152/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına Direktör Kemal SÖZÜÖZ tarafından, İçişleri Bakanlığı Güzelyurt Kaymakamlığı’nın 194/2023 sayılı ”Güzelyurt Kaymakamlık Binasının Temizlik Hizmeti Alımı ” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 21.07.2023 tarih ve MİK. 230/2023 sayılı kararına karşı 10-39/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 16.08.2023 tarih ve 148/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına Direktör Kemal SÖZÜÖZ tarafından, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Sosyal Hizmetler Dairesi’nin 160/2023 sayılı “Lefkoşa Çocuk Yuvası Temizlik Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 21.07.2023 tarih ve MİK. 231/2023 sayılı kararına karşı 10-38/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 16.08.2023 tarih ve 147/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Bio-Ram Biomedical Solution Ltd. adına direktör Rauf MEHMETÇİK tarafından, KKTC Sağlık Bakanlığı’nın 202/2023 sayılı ”Mağusa Devlet Hastanesi İçin Bilgisayarlı Tomografi (CT) Cihazı Alımına ” ilişkin 202/2023 sayılı ihale ile ilgili 05.07.2023 tarihli ertelenme ve 11.07.2023 tarihli zeyilname kararına karşı 10-29/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 16.08.2023 tarih ve 145/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına Direktör Kemal SÖZÜÖZ tarafından, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın 167/2023 sayılı ”Sosyal Sigortalar Dairesi Merkez Müdürlük, Lefkoşa, Girne ve Güzelyurt Bölge Amirlikleri Binalarının Temizlik Hizmeti Alımı ” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 12.07.2023 tarih ve MİK. 212/2023 sayılı kararına karşı 10-33/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 09.08.2023 tarih ve 142/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına Direktör Kemal SÖZÜÖZ tarafından, Yüksek Mahkeme’nin 107/2023 sayılı “Güzelyurt ve Lefke Mahkeme Binalarının Temizlik İhalesine” ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 10.07.2023 tarih ve MİK. 203/2023 sayılı kararına karşı 10-32/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 07.08.2023 tarih ve 141/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Mediterranean Projects And Electronics Ltd. (Medpronics) adına yetkili Hasan KUTAY tarafından, KKTC Sağlık Bakanlığı’nın 138/2023 sayılı “KVC Ameliyat Malzemeleri Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 10.07.2023 tarih ve MİK. 204/2023 sayılı kararına karşı 10-30/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 07.08.2023 tarih ve 137/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına direktör Kemal SÖZÜÖZ tarafından, KKTC Ekonomi ve Enerji Bakanlığı Serbest Liman ve Bölge Müdürlüğü’nün 144/2023 sayılı “Serbest liman ve Bölge Temizlik” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 10.07.2023 tarih ve MİK. 202/2023 sayılı kararına karşı 10-31/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 03.08.2023 tarih ve 135/2023 sayılı Kurul kararı.

Temmuz 2023
Akçın Temizlik Ltd. adına direktör Osman AKÇIN tarafından, Doğu Akdeniz Üniversitesi Vakıf Yöneticiler Kurulu’nun 23009 sayılı ”DAÜ Temizlik Elemanı Hizmet Alımı ” ihalesine ilişkin Doğu Akdeniz Üniversitesi İhale Değerlendirme Komisyonu’nun 17.05.2023 tarih ve 23009 sayılı kararına karşı 10-22/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 25.07.2023 tarih ve 134/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Hassa Ticaret tarafından, Sivil Savunma Teşkilat Başkanlığı’nın 102/2023 sayılı “Temizlik Hizmet Alımı İhalesine” ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 05.07.2023 tarih ve MİK. 201/2023 sayılı kararına karşı 10-28/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 31.07.2023 tarih ve 131/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına direktör Kemal SÖZÜÖZ tarafından, Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Dairesi’nin 129/2023 sayılı “Temizlik Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 16.05.2023 tarih ve MİK. 114/2023 sayılı kararına karşı 10-21/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 04.07.2023 tarih ve 121/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Çelebioğlu Özel Güvenlik Ltd. adına yetkili Pervin ABİTOĞLU tarafından, Sivil Savunma Teşkilat Başkanlığı’nın 100/2023 sayılı “Güvenlik Hizmet Alımı İhalesi” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 18.05.2023 tarih ve MİK. 120/2023 sayılı kararına karşı 10-25/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 18.07.2023 tarih ve 114/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına Direktör Kemal SÖZÜÖZ tarafından, Gümrük ve Rüsumat Dairesi’nin 094/2023 sayılı “Gemikonağı Gümrük Şube Amirliği Hizmet Binaları ve Sınır Kapıları Temizlik Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 22.05.2023 tarih ve MİK. 132/2023 sayılı kararına karşı 10-25/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 13.07.2023 tarih ve 112/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına Direktör Kemal SÖZÜÖZ tarafından, Gümrük ve Rüsumat Dairesi’nin 094/2023 sayılı “Mağusa Gümrük Şb. Amirliği Hiz. Binaları ve Sınır Kapıları Temizlik” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 22.05.2023 tarih ve MİK. 132/2023 sayılı kararına karşı 10-24/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 13.07.2023 tarih ve 111/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Akçın Temizlik Ltd. adına direktör Osman AKÇIN tarafından, Polis Genel Müdürlüğü’nün 113/2023 sayılı Güzelyurt Polis Müdürlüğüne “Temizlik ve Bahçe İşleri Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 18.05.2023 tarih ve MİK. 129/2023 sayılı kararına karşı 10-20/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 20.06.2023 tarih ve 110/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Medipest Medical Ltd. adına yetkili Feyzi HANSEL tarafından, KKTC Maliye Bakanlığı Gelir ve Vergi Dairesi’nin 092/2023 sayılı “Gelir ve Vergi Dairesi, Devlet Emlak Malzeme Dairesi Temizlik Hizmeti” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 16.05.2023 tarih ve MİK. 119/2023 sayılı kararına karşı 10-18/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 13.07.2023 tarih ve 106/2023 sayılı Kurul kararı.

--
True Point Investment Ltd. adına direktör Eşref ÖZBİLGİLİ tarafından, Güvenlik Kuvvetleri Komutanlığı’nın 137/2023 sayılı “Muhtelif Sebze ve Meyve Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 12.06.2023 tarih ve MİK. 144/2023 sayılı kararına karşı 10-27/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 10.07.2023 tarih ve 101/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Siba İthalat İhracat Ltd. adına Vekil Ferhan Turgay AYANOĞLU tarafından, Güvenlik Kuvvetleri Komutanlığı (GKK) 141/2023 sayılı “Betonarme Binaya Merkezi Klima Sistemi Kurulması” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 22.05.2023 tarih ve MİK.0.00-134/2023 sayılı kararına karşı 10-19/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 10.07.2023 tarih ve 100/2023 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına Direktör Kemal SÖZÜÖZ tarafından, Hazine ve Muhasebe Dairesi’nin 097/2023 sayılı “Maliye Bakanlığı Hazine ve Muhasebe Dairesi Temizlik İşleri Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 11.05.2023 tarih ve MİK. 111/2023 sayılı kararına karşı 10-17/2023 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 04.07.2023 tarih ve 95/2023 sayılı Kurul kararı.

KARAR ARAMA

Kamu İhale Yasası kapsamında yapılan itiraz başvurularına ilişkin basın açıklaması.
Rekabet Kurulu
/ Haber Kategorisi: DUYURULAR

Kamu İhale Yasası kapsamında yapılan itiraz başvurularına ilişkin basın açıklaması.

 

01 Ekim 2019

Kamu ihalelerine ilişkin medyada son zamanlarda çıkan haberler üzerine kamuoyunu doğru bilgilendirmek amacıyla bu basın açıklamasını yapmak gereği doğmuştur.

Rekabet Kurulu, 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası (Yasa) ile 15 Kasım 2016 tarihinden itibaren İtiraz Makamı olarak görevlendirilmiştir. Kurul, İhale Makamlarının (tüm kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler vb.) veya İhale Değerlendirme Komisyonlarının (Merkezi İhale Komisyonu ve diğer ihale değerlendirme komisyonları) Yasa’ya aykırı almış olduğu bütün kararlar veya ihale katılımcıları veya ihale süreci taraflarını zarara uğratan ihale kararları ile ilgili yapılan itirazları değerlendirerek karara bağlamak üzere yetkilendirilmiştir. Kurul’un tüm kararları İhale Komisyonları ve İhale Makamlarını bağlayıcı niteliktedir. Bu kararlara karşı anlaşmazlığa taraf olanların 75 gün içerisinde yargı yoluna başvurma hakları bulunmaktadır.

REKABET KURULU’NA YAPILAN İTİRAZLAR HIZLA ARTIYOR

Kurula, 15 Kasım 2016’dan 30 Eylül 2019 tarihine kadar 145 adet itiraz başvurusu dosyalanmıştır. 2017’de 36, 2018’de 40 adet itiraz yapılırken, 2019’un ilk 9 ayında Kurul’a 69 adet itiraz başvurusu yapılmıştır (Tablo 1). İtiraz başvurularının 130 tanesi karara bağlanmış olup 15 adet dosya değerlendirme aşamasındadır. İtiraz başvurularının 129 tanesi Merkezi İhale Komisyonunun (%88,96),  9 tanesi Belediyelerin İhale Değerlendirme Komisyonlarının (%6,21), 7 tanesi de Üniversitelerin İhale Değerlendirme Komisyonlarının (%4,83) kararlarına karşı yapılmıştır. (Tablo 2)

Kurul’a yapılan itiraz başvurularının çoğunluğunu Merkezi İhale Komisyonu’nun kararlarına karşı yapılan itirazlar oluşturmaktadır.  Kurul, bu güne kadar Merkezi İhale Komisyonuna ait 115 adet dosya ile ilgili nihai kararını vermiştir. Kurul yaptığı değerlendirmeler sonucunda Merkezi İhale Komisyonunun 57 adet (%49,57) ihale kararının iptal edilmesine, 10 adet (%8,70) ihalenin ihale sürecinin iptal edilmesine karar vermiştir. 26 adet itiraz başvurusu (%22,61) haksız bulunduğu nedeni ile reddedilirken, 8 adet (%6,96) itiraz dosyası başvuru geri çekildiği ve 5 adet itiraz  (%4,35) itiraz tamamlanmadığı için kapatılmıştır. 8 adet (6,96%) itiraz başvurusu hakkında anlaşmazlık konusu çözüldüğü için değerlendirme yapılmasına gerek kalmamıştır. 1 adet itiraz (%0,85) ise ihale süreci Yasa yürürlüğe girmeden önce başlamış olduğundan değerlendirmeye alınmamıştır. (Tablo 3) 30 Eylül 2019 itibarı ile Kurul’un gündeminde Merkezi İhale Komisyonuna ait 14 adet itiraz başvurusu değerlendirme aşamasındadır.

İtiraz Makamı, Merkezi İhale Komisyonu kararına karşı yapılan itiraz başvuruları ile ilgili nihai kararını verebilmek için yaptığı ilk bilgi/belge talebinde ihale dosyası içinde bulunan tüm bilgi/belgeler gönderilmediğinden, değerlendirmesini sağlıklı yapabilmek amacı ile bugüne kadar 60 dosyada iki veya daha fazla kere ek belge talebinde bulunmak zorunda kalmıştır. Bu durum İtiraz Makamının nihai kararını verme süresi ve dolayısıyla İhalelerin sonuçlanma süresinin uzamasına sebep olmaktadır. (Tablo 4)

EN DÜŞÜK FİYAT İHALEYİ KAZANMAK İÇİN YETERLİ DEĞİL

İhale sürecinde en düşük veya ekonomik açıdan en avantajlı teklifi vermek ihaleyi kazanmak için yeterli olmamaktadır.  İhale dokümanlarında talep edilen belgeleri eksiksiz vermek, mali teklif formunu ihale dokümanına uygun olarak doldurmak, ihale dokümanında talep edilen teknik özelliklere uygun mal veya hizmet teklif etmek, talep edilmesi halinde ihale dokümanına uygun şekilde numune, katalog veya sertifika sunmak gerekmektedir. Bunlardan herhangi birinin sağlanmaması halinde en düşük fiyatlı teklif dahi olsa Yasa’da açıkça belirtildiği şekilde, kamu yararı olsa dahi, teklifin değerlendirme dışı kalması gerekmektedir. Bu konuda gerek ihale komisyonlarının, gerek ihale makamlarının, gerekse Rekabet Kurulu’nun takdir hakkı bulunmayıp teklifin geçersiz olduğu yönünde karar üretilmesi yasal bir zorunluluktur.   

 

İHALELERDE YAŞANAN SORUNLAR YASA’DAN DEĞİL, HATALI UYGULAMADAN KAYNAKLANMAKTA

Yaklaşık 35 aylık sürede İtiraz Makamı olarak görev yapmakta olan Rekabet Kurulu, yapılan itirazlar çerçevesinde yapmış olduğu değerlendirmeler sonucunda, hataların Yasa’dan kaynaklı olmadığı, Yasa’nın yanlış veya eksik uygulanmasından kaynaklandığını tespit etmiştir. İhale makamları ve ihale değerlendirme komisyonları ihale süreçlerini yürütürken aşağıdaki konulara dikkat ederek ve Kurul’un nihai kararlarını ve bu kararlarını alırken yaptığı değerlendirmeleri kılavuz olarak kullanarak Yasa’yı eksiksiz ve doğru uygulayabileceklerdir. Bu şekilde ihale süreçleri daha hızlı ilerleyebilecek, kamu kaynakları etkin şekilde kullanılabilecek sonuç olarak topluma hizmet zamanında ulaşabilecektir.   

 

  1. İhale Makamlarının dikkat etmesi gereken konular
  • İhale sürecine başlarken mal veya hizmetlerin temininde süre konusunda mağduriyet yaşamamak için olabilecek itirazları göz önünde bulundurmalıdırlar.
  • İhale dokümanlarındaki ifadelerin açık olması, eksik veya çelişkili ifadeler içermemesi sağlanmalıdır.
  • İhale makamları ihale katılımcı adayları (ihale dokümanı satın alan iktisadi işletmeler) tarafından ihale dokümanlarına (tüm şartnameler ve zeyilnameler) yapılan itirazları veya açıklama taleplerini değerlendirerek yazılı cevaplar vermelidir.
  • Tüm ihale katılımcı adaylarına zeyilnameleri ve talep edilen açıklamalara verilen cevapları usulüne uygun (faks, elektronik posta veya imza karşılığı yazılı tebligat) olarak bildirilmelidir.
  • Parçalı ihalelerde, toplam tahmini ihale değeri ve her bir parça (kalem) için toplam tahmini ihale değerleri ayrı ayrı belirlenerek ihale duyurusunda ve ihale dokümanında açıklanmalıdır.
  • İtiraz Makamının kararına rağmen kamu ihale sözleşmesi imzalamaktan kaçınmalıdır.
  • İtiraz Makamının kararı doğrultusunda talep edilen bilgi ve belgeleri ilk talepte göndermelidir.

 

  1. İhale Değerlendirme Komisyonlarının dikkat etmesi gereken konular
  • İhale değerlendirme süreçlerinde Yasa’da belirtilen aşamalar sırasıyla uygulanmalıdır.
  • Teklif zarfları açıldıktan sonra teklif zarfından çıkan belgelerde değişiklik yapılmasına imkân vermemelidir.
  • Belgelerle ilgili talep ettikleri açıklama veya eklemelerde tüm ihale katılımcılarına eşit davranmalıdır.
  • Öncelikle ihale dokümanlarında talep edilen zorunlu belgelerin kontrolünü yaparak değerlendirme dışı kalması gereken teklifleri belirlemelidir.
  • Geçerli teklifler arasından ihale dokümanlarında belirtilen ihalenin verilmesine ilişkin kritere göre (ekonomik açıdan en avantajlı teklif veya en düşük fiyatlı teklif veya satış ve kiraya verme işlerinde en yüksek fiyatlı teklif) uygun karar üretmelidir.
  • Tekliflerin değerlendirmesi kapalı oturumda yapılmalı ve bu aşamada gelen itirazlar ile belgelerin dikkate alınmamalıdır.
  • Bilirkişi değerlendirme heyetinden gelen eksik raporları dikkate alarak,  hazırlanan raporları yanlış veya eksik değerlendirerek veya hazırlanan raporları dikkate almadan karar üretmemelidir.
  • Kararlarını ihale katılımcılarına gerekçeleri ile usulüne uygun olarak bildirmelidir.
  • Bilirkişilere ihale dokümanlarını ve tüm geçerli teklif dosyalarını tam ve eksiz vermelidir.
  • Bilirkişilerden sadece teknik değerlendirme raporu almalıdır.  
  • İtiraz Makamının kararı doğrultusunda talep edilen bilgi ve belgeleri ilk talepte göndermelidir.
  • İtiraz Makamının nihai kararları ile ilgili İhale Komisyonları tarafından yapılan uygulamalar konusunda talep edilen raporlar zamanında ve eksiksiz olarak göndermelidir.
  • Yasa ile kendilerine verilmeyen bir yetkiyi kamu menfaati veya başka bir gerekçe ile kullanarak yetkisini aşmamalıdır. 

 

01 Ekim 2019 tarihli basın açıklamasının tam metni  📎

 

 

 

Önceki Haber Yüksek Yönetim Denetçisi Ombudsman Dairesi Temizlik İşleri Hizmet Alımı İhalesi'nde nihai karar verildi.
Sonraki Haber Turizm sektöründeki üç teşebbüs hakkında gerekçeli karar açıklandı.
Print
2052

web counter

Ziyaretçi Sayısı