Rekabet Kurulu Kararları
Kurulun Kasım ve Ekim Ayı Kararları
Rekabet KuruluRekabet KuruluRekabet Kurulu
Rekabet Kurulu

ÖNEMLİ DUYURU
Kurulun 20.10.2021 tarihli kararı ile Kıbrıs Türk Petrolleri Ltd.(K-PET) ve Altınbaş Petrol Ltd. (Alpet Kıbrıs) hakkında 36/2009 Rekabet Yasası’nın (Yasa) 4’üncü ve/veya 6’ncı Maddelerinin ihlali ile ilgili re’sen soruşturma başlatılması hakkında. Basında görülen “dağıtıcı firmaların, döviz kurlarının yükselmesi sonrası, benzin istasyonlarına akaryakıt, tüp gaz firmalarına ise gaz vermemesi” haberleri üzerine, Kıbrıs Türk Petrolleri Ltd. (K-PET) Altınbaş Petrol Ltd. (Alpet Kıbrıs) Hakkında 36/2009 Rekabet Yasası’nın 4’üncü ve/veya 6’ncı Maddelerinin ihlali ile ilgili değerlendirme yapan Kurul re'sen soruşturma başlatılmasına karar vermiştir.

KASIM 2021
Ankatech Trading Ltd. adına direktör Yunus GÜNEY tarafından, KKTC Sağlık Bakanlığı’nın 202/2021 sayılı “Dr. Burhan Nalbantoğlu Devlet Hastanesi Randevu Sistemi için Çağrı Merkezi İşlemleri Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 14.10.2021 tarihli ve 305/2021 sayılı kararına karşı 10-51/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 18.11.2021 tarih ve 322/2021​ sayılı Kurul kararı.

---
Medipest Medical Ltd. adına direktörü Hayriye DORMAN ve Sözal Pazarlama Ltd. adına şirket direktörü Kemal SÖZÜÖZ tarafından, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sosyal Hizmetler Dairesi’nin 052/2021 sayılı “Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sosyal Hizmetler Dairesi Lapta Huzur Evi Temizlik Hizmeti” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 04.10.2021 tarih ve MİK 280/2021 sayılı kararına karşı Birleştirilmiş 10-92/2021, 10-97/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 17.10.2021 tarih ve 320/2021 sayılı Kurul kararı.

---
Akçın Temizlik Ltd. adına direktör Osman AKÇIN ve Sözal Pazarlama Ltd. adına şirket direktörü Kemal SÖZÜÖZ tarafından, 032/2021 sayılı Gümrük ve Rüsumat Dairesi Müdürlüğü “ Gemikonağı Gümrük Şube Amirliği Hizmet Binaları ve Sınır Kapıları Temizlik” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 06.05.2021 tarih ve MİK 100/2021 sayılı kararına karşı Birleştirilmiş 10-55/2021, 10-57/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 12.11.2021 tarih ve 318/2021 sayılı Kurul kararı.

---
Milsum Trading Ltd. adına direktörü Fatoş ERGÜL ve Sözal Pazarlama Ltd. adına şirket direktörü Kemal SÖZÜÖZ tarafından, 032/2021 sayılı Gümrük ve Rüsumat Dairesi Müdürlüğü “Mağusa Gümrük Şube Amirliği Hizmet Binaları Temizlik Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 06.05.2021 tarih ve MİK 098/2021 sayılı kararına karşı Birleştirilmiş 10-53/2021, 10-56/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 12.11.2021 tarih ve 317/2021 sayılı Kurul kararı.

---
Milsum Trading Ltd. adına direktörü Fatoş ERGÜL tarafından, 032/2021 sayılı Gümrük ve Rüsumat Dairesi Müdürlüğü “Lefkoşa Gümrük Şube Amirliği Hizmet Binaları Temizlik Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 06.05.2021 tarih ve MİK 095/2021 sayılı kararına karşı 10-51/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 12.11.2021 tarih ve 316/2021​ sayılı Kurul kararı.

EKİM 2021
Clean World Marketing Co. adına Direktör Ziya ERGÜÇLÜ tarafından, 124/2021 sayılı “KKTC Başbakanlık Avrupa Birliği Koordinasyon Merkezi Temizlik İşleri İhalesi” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 05.10.2021 tarih ve MİK.294/2021 sayılı kararına karşı 10-99/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 28.10.2021 tarih ve 288/2021sayılı Kurul kararı.

---
Cyprus Pest Control Ltd. adına vekil Murat ŞANYOL ile Tamçağ Trading Ltd. adına direktör Ebru TÜRKEÜN tarafından, KKTC Sağlık Bakanlığı, Temel Sağlık Hizmetler Dairesi’nin 197/2021 sayılı “ Bakteri Kökenli Biyolojik Larvasit Alım” ihalesine ilişkin Birleştirilmiş 10-89/2021, 10-90/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 28.10.2021 tarih ve 286/2021sayılı Kurul kararı.

---
Capiton Construction Ltd. adına Vekil Nejat HATİPOĞLU tarafından, KKTC Ekonomi Ve Enerji Bakanlığı, Sanayi Dairesi Müdürlüğü’nün, 110/2021 sayılı “Alayköy II.Etap Organize Sanayi Bölgesi Yolları Bakım ve Onarım Yapım İşleri” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 25.08.2021 tarihli MİK 009Y/2021 sayılı kararına karşı 10-81/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 28.10.2021 tarih ve 281/2021 sayılı Kurul kararı.

---
Clean World Marketing Co. adına Direktör Ziya ERGÜÇLÜ tarafından, KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı, Kooperatif Şirketler Mukayyitliği’nin, 114/2021 sayılı “Kooperatif Şirketler Mukayyitliği Temizlik Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 04.10.2021 tarih ve MİK.281/2021 sayılı kararına karşı 10-93/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 25.10.2021 tarih ve 279/2021 sayılı Kurul kararı.

---
Bio-Ram Biomedical Solutions Ltd. adına direktör Rauf MEHMETÇİK tarafından, KKTC Sağlık Bakanlığı’nın 272/2021 sayılı “1 (Bir) Adet Anjiyografi Cihazı Alımı” ihalesine ilişkin, KKTC Sağlık Bakanlığı tarafından 05.10.2021 tarih ve SAB.0.00-471/15-21/E.9642 sayılı yazı ile Merkezi İhale Komisyonu tarafından 06.10.2021 tarihinde internet sayfasında yayınlanan zeyilname için 10-94/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 25.10.2021 tarih ve 278/2021 sayılı Kurul kararı.

---
Promap Topoğrafya Ltd. ve Ölçek Sayısal Haritacılık konsorsiyumu adına direktör Çağan AKANSU tarafından, Karayolları Dairesi Müdürlüğü’nün 129/2021 sayılı “KKTC Sınırları İçerisinde Yol Projeleri Hazırlanmasına Yönelik Mühendislik Hizmetleri Alınması İşi” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 07.09.2021 tarihli ve MİK. 244/2021 sayılı kararına karşı 10-83/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 19.10.2021 tarih ve 272/2021 sayılı Kurul kararı.

---
Capiton Construction Ltd. adına Vekil Nejat HATİPOĞLU tarafından, KKTC İçişleri Bakanlığı, Konut Edindirme Birimi’nin 133/2021 sayılı “Kermiya 3. Etap Şehit Çocukları Arsaları Parsel Yollarına Ait Yol, İçme, Kullanım Suyu ve Telefon Şebekesi Yapım İşi” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 17.09.2021 tarihli ve MİK015Y/2021 sayılı kararına karşı 10-86/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 13.10.2021 tarih ve 268/2021 sayılı Kurul kararı.

---
Clean World Marketing Company adına Yetkili Ziya Ergüçlü tarafından, 054/2021 sayılı ‘’Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanlığı Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 03.05.2021 tarihli MİK 072/2021 sayılı kararına karşı 10-37/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 05.10.2021 tarih ve 255/2021​ sayılı Kurul kararı.

---
Doğru Tasarım Ltd. adına direktör Murat Doğru tarafından, İçişleri Bakanlığı’nın, 140/2021 sayılı “Güngör Katı Atık Düzenli Depolama Tesisinin İşletilmesi” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 08.09.2021 tarih ve MİK.248/2021 sayılı kararına karşı 10-84/2021 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 01.10.2021 tarih ve 253/2021 sayılı Kurul kararı.
Kamu İhale Yasası kapsamında yapılan itiraz başvurularına ilişkin basın açıklaması.
Rekabet Kurulu
/ Haber Kategorisi: DUYURULAR

Kamu İhale Yasası kapsamında yapılan itiraz başvurularına ilişkin basın açıklaması.

 

01 Ekim 2019

Kamu ihalelerine ilişkin medyada son zamanlarda çıkan haberler üzerine kamuoyunu doğru bilgilendirmek amacıyla bu basın açıklamasını yapmak gereği doğmuştur.

Rekabet Kurulu, 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası (Yasa) ile 15 Kasım 2016 tarihinden itibaren İtiraz Makamı olarak görevlendirilmiştir. Kurul, İhale Makamlarının (tüm kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler vb.) veya İhale Değerlendirme Komisyonlarının (Merkezi İhale Komisyonu ve diğer ihale değerlendirme komisyonları) Yasa’ya aykırı almış olduğu bütün kararlar veya ihale katılımcıları veya ihale süreci taraflarını zarara uğratan ihale kararları ile ilgili yapılan itirazları değerlendirerek karara bağlamak üzere yetkilendirilmiştir. Kurul’un tüm kararları İhale Komisyonları ve İhale Makamlarını bağlayıcı niteliktedir. Bu kararlara karşı anlaşmazlığa taraf olanların 75 gün içerisinde yargı yoluna başvurma hakları bulunmaktadır.

REKABET KURULU’NA YAPILAN İTİRAZLAR HIZLA ARTIYOR

Kurula, 15 Kasım 2016’dan 30 Eylül 2019 tarihine kadar 145 adet itiraz başvurusu dosyalanmıştır. 2017’de 36, 2018’de 40 adet itiraz yapılırken, 2019’un ilk 9 ayında Kurul’a 69 adet itiraz başvurusu yapılmıştır (Tablo 1). İtiraz başvurularının 130 tanesi karara bağlanmış olup 15 adet dosya değerlendirme aşamasındadır. İtiraz başvurularının 129 tanesi Merkezi İhale Komisyonunun (%88,96),  9 tanesi Belediyelerin İhale Değerlendirme Komisyonlarının (%6,21), 7 tanesi de Üniversitelerin İhale Değerlendirme Komisyonlarının (%4,83) kararlarına karşı yapılmıştır. (Tablo 2)

Kurul’a yapılan itiraz başvurularının çoğunluğunu Merkezi İhale Komisyonu’nun kararlarına karşı yapılan itirazlar oluşturmaktadır.  Kurul, bu güne kadar Merkezi İhale Komisyonuna ait 115 adet dosya ile ilgili nihai kararını vermiştir. Kurul yaptığı değerlendirmeler sonucunda Merkezi İhale Komisyonunun 57 adet (%49,57) ihale kararının iptal edilmesine, 10 adet (%8,70) ihalenin ihale sürecinin iptal edilmesine karar vermiştir. 26 adet itiraz başvurusu (%22,61) haksız bulunduğu nedeni ile reddedilirken, 8 adet (%6,96) itiraz dosyası başvuru geri çekildiği ve 5 adet itiraz  (%4,35) itiraz tamamlanmadığı için kapatılmıştır. 8 adet (6,96%) itiraz başvurusu hakkında anlaşmazlık konusu çözüldüğü için değerlendirme yapılmasına gerek kalmamıştır. 1 adet itiraz (%0,85) ise ihale süreci Yasa yürürlüğe girmeden önce başlamış olduğundan değerlendirmeye alınmamıştır. (Tablo 3) 30 Eylül 2019 itibarı ile Kurul’un gündeminde Merkezi İhale Komisyonuna ait 14 adet itiraz başvurusu değerlendirme aşamasındadır.

İtiraz Makamı, Merkezi İhale Komisyonu kararına karşı yapılan itiraz başvuruları ile ilgili nihai kararını verebilmek için yaptığı ilk bilgi/belge talebinde ihale dosyası içinde bulunan tüm bilgi/belgeler gönderilmediğinden, değerlendirmesini sağlıklı yapabilmek amacı ile bugüne kadar 60 dosyada iki veya daha fazla kere ek belge talebinde bulunmak zorunda kalmıştır. Bu durum İtiraz Makamının nihai kararını verme süresi ve dolayısıyla İhalelerin sonuçlanma süresinin uzamasına sebep olmaktadır. (Tablo 4)

EN DÜŞÜK FİYAT İHALEYİ KAZANMAK İÇİN YETERLİ DEĞİL

İhale sürecinde en düşük veya ekonomik açıdan en avantajlı teklifi vermek ihaleyi kazanmak için yeterli olmamaktadır.  İhale dokümanlarında talep edilen belgeleri eksiksiz vermek, mali teklif formunu ihale dokümanına uygun olarak doldurmak, ihale dokümanında talep edilen teknik özelliklere uygun mal veya hizmet teklif etmek, talep edilmesi halinde ihale dokümanına uygun şekilde numune, katalog veya sertifika sunmak gerekmektedir. Bunlardan herhangi birinin sağlanmaması halinde en düşük fiyatlı teklif dahi olsa Yasa’da açıkça belirtildiği şekilde, kamu yararı olsa dahi, teklifin değerlendirme dışı kalması gerekmektedir. Bu konuda gerek ihale komisyonlarının, gerek ihale makamlarının, gerekse Rekabet Kurulu’nun takdir hakkı bulunmayıp teklifin geçersiz olduğu yönünde karar üretilmesi yasal bir zorunluluktur.   

 

İHALELERDE YAŞANAN SORUNLAR YASA’DAN DEĞİL, HATALI UYGULAMADAN KAYNAKLANMAKTA

Yaklaşık 35 aylık sürede İtiraz Makamı olarak görev yapmakta olan Rekabet Kurulu, yapılan itirazlar çerçevesinde yapmış olduğu değerlendirmeler sonucunda, hataların Yasa’dan kaynaklı olmadığı, Yasa’nın yanlış veya eksik uygulanmasından kaynaklandığını tespit etmiştir. İhale makamları ve ihale değerlendirme komisyonları ihale süreçlerini yürütürken aşağıdaki konulara dikkat ederek ve Kurul’un nihai kararlarını ve bu kararlarını alırken yaptığı değerlendirmeleri kılavuz olarak kullanarak Yasa’yı eksiksiz ve doğru uygulayabileceklerdir. Bu şekilde ihale süreçleri daha hızlı ilerleyebilecek, kamu kaynakları etkin şekilde kullanılabilecek sonuç olarak topluma hizmet zamanında ulaşabilecektir.   

 

  1. İhale Makamlarının dikkat etmesi gereken konular
  • İhale sürecine başlarken mal veya hizmetlerin temininde süre konusunda mağduriyet yaşamamak için olabilecek itirazları göz önünde bulundurmalıdırlar.
  • İhale dokümanlarındaki ifadelerin açık olması, eksik veya çelişkili ifadeler içermemesi sağlanmalıdır.
  • İhale makamları ihale katılımcı adayları (ihale dokümanı satın alan iktisadi işletmeler) tarafından ihale dokümanlarına (tüm şartnameler ve zeyilnameler) yapılan itirazları veya açıklama taleplerini değerlendirerek yazılı cevaplar vermelidir.
  • Tüm ihale katılımcı adaylarına zeyilnameleri ve talep edilen açıklamalara verilen cevapları usulüne uygun (faks, elektronik posta veya imza karşılığı yazılı tebligat) olarak bildirilmelidir.
  • Parçalı ihalelerde, toplam tahmini ihale değeri ve her bir parça (kalem) için toplam tahmini ihale değerleri ayrı ayrı belirlenerek ihale duyurusunda ve ihale dokümanında açıklanmalıdır.
  • İtiraz Makamının kararına rağmen kamu ihale sözleşmesi imzalamaktan kaçınmalıdır.
  • İtiraz Makamının kararı doğrultusunda talep edilen bilgi ve belgeleri ilk talepte göndermelidir.

 

  1. İhale Değerlendirme Komisyonlarının dikkat etmesi gereken konular
  • İhale değerlendirme süreçlerinde Yasa’da belirtilen aşamalar sırasıyla uygulanmalıdır.
  • Teklif zarfları açıldıktan sonra teklif zarfından çıkan belgelerde değişiklik yapılmasına imkân vermemelidir.
  • Belgelerle ilgili talep ettikleri açıklama veya eklemelerde tüm ihale katılımcılarına eşit davranmalıdır.
  • Öncelikle ihale dokümanlarında talep edilen zorunlu belgelerin kontrolünü yaparak değerlendirme dışı kalması gereken teklifleri belirlemelidir.
  • Geçerli teklifler arasından ihale dokümanlarında belirtilen ihalenin verilmesine ilişkin kritere göre (ekonomik açıdan en avantajlı teklif veya en düşük fiyatlı teklif veya satış ve kiraya verme işlerinde en yüksek fiyatlı teklif) uygun karar üretmelidir.
  • Tekliflerin değerlendirmesi kapalı oturumda yapılmalı ve bu aşamada gelen itirazlar ile belgelerin dikkate alınmamalıdır.
  • Bilirkişi değerlendirme heyetinden gelen eksik raporları dikkate alarak,  hazırlanan raporları yanlış veya eksik değerlendirerek veya hazırlanan raporları dikkate almadan karar üretmemelidir.
  • Kararlarını ihale katılımcılarına gerekçeleri ile usulüne uygun olarak bildirmelidir.
  • Bilirkişilere ihale dokümanlarını ve tüm geçerli teklif dosyalarını tam ve eksiz vermelidir.
  • Bilirkişilerden sadece teknik değerlendirme raporu almalıdır.  
  • İtiraz Makamının kararı doğrultusunda talep edilen bilgi ve belgeleri ilk talepte göndermelidir.
  • İtiraz Makamının nihai kararları ile ilgili İhale Komisyonları tarafından yapılan uygulamalar konusunda talep edilen raporlar zamanında ve eksiksiz olarak göndermelidir.
  • Yasa ile kendilerine verilmeyen bir yetkiyi kamu menfaati veya başka bir gerekçe ile kullanarak yetkisini aşmamalıdır. 

 

01 Ekim 2019 tarihli basın açıklamasının tam metni  📎

 

 

 

Önceki Haber Yüksek Yönetim Denetçisi Ombudsman Dairesi Temizlik İşleri Hizmet Alımı İhalesi'nde nihai karar verildi.
Sonraki Haber Turizm sektöründeki üç teşebbüs hakkında gerekçeli karar açıklandı.
Print
1978

«Kasım 2021»
PztSalÇarPerCumCmtPaz
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345

web counter

Ziyaretçi Sayısı