Rekabet Kurulu Kararları
Kurulun, Mayıs ve Nisan Ayına Ait Kararları
Rekabet KuruluRekabet KuruluRekabet Kurulu
Rekabet Kurulu

Mayıs 2024
Sözal Pazarlama Ltd. adına Direktör Kemal SÖZÜÖZ, 030/2024 sayılı Polis Genel Müdürlüğü “Polis Genel Müdürlüğü Temizlik ve Bahçe İşleri Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 18.04.2024 tarih ve MİK. 056/2024 sayılı kararına karşı 10-11/2024 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 13.05.2024 tarih ve 55/2024 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına Direktör Kemal SÖZÜÖZ, 033/2024 sayılı KKTC İçişleri Bakanlığı İskele Kaymakamlığı “Temizlik ve Hizmet Alımı (Malzemesiz)” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 04.04.2024 tarih ve MİK. 048/2024 sayılı kararına karşı 10-10/2024 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 13.05.2024 tarih ve 54/2024 sayılı Kurul kararı.

--
Cyprus Pest Control Ltd. adına vekil Murat ŞANYOL, Gazimağusa Belediyesi’nin 17/2024 sayılı “Sivrisinek ve Haşere Mücadelesi için İlaç Alımı” ihalesine ilişkin Gazimağusa Belediyesi İhale Komisyonu’nun 22.03.2024 tarih ve 31/2024 sayılı kararına karşı 10-07/2024 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 03.05.2024 tarih ve 48/2024 sayılı Kurul kararı.

Nisan 2024
Bej Enerji Ltd. adına Avukat Sezi SİDAL, 016/2024 sayılı KKTC İçişleri Bakanlığı’nın “Güngör Katı Atık Depolama Tesisinin İşletilmesi” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun MİK. 016/2024 sayılı ihale şartnamesine 10-09/2024 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 30.04.2024 tarih ve 46/2024 sayılı Kurul kararı.

--
Bioram Biomedical Solutions Ltd. adına Direktör Rauf MEHMETÇİK, KKTC Sağlık Bakanlığı’nın 359/2023 sayılı “1 Adet Tümleşik Hava Yolu Yönetimi, Çalışma ve Müdahale Sistemi (Zor Entübasyon Seti) Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 12.03.2024 tarih ve MİK. 022/2024 sayılı kararına karşı 10-06/2024 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 24.04.2024 tarih ve 42/2024 sayılı Kurul kararı.

--
Sözal Pazarlama Ltd. adına Direktör Kemal SÖZÜÖZ, KKTC Maliye Bakanlığı’nın 017/2024 sayılı “Maliye Bakanlığı, Binası Temizlik Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin Merkezi İhale Komisyonu’nun 25.03.2024 tarih ve MİK. 026/2024 sayılı kararına karşı 10-08/2024 sayılı dosya kapsamında yapılan itiraz başvurusu hakkında 17.04.2024 tarih ve 40/2024 sayılı Kurul kararı.

REKABET KURULU BAŞKAN VE ÜYELERİMİZ, KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANI SAYIN ERSİN TATAR'A CUMHURBAŞKANLIĞI MAKAMINDA NEZAKET VE BİLGİLENDİRME ZİYARETİ GERÇEKLEŞTİRMİŞTİR. (TARİH: 16.02.2024)

Türk Devletleri Rekabet Konseyi Kuruldu

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Rekabet Kurulu “Türk Devletleri Rekabet Konseyi” Kurucu ve Daimî Üye Devletler arasına katıldı. Türkiye Cumhuriyeti Rekabet Kurumunun öncülüğünde, Türk Devletleri Teşkilatı (TDT) Genel Sekreterliğinin koordinasyonuyla üye devletlerin rekabet otoritelerini bir araya getirmek üzere başlatılan girişimle Türk Devletleri Rekabet Konseyi kuruldu.

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Rekabet Kurulu Başkanımız Sayın Mustafa Üstünel’in Türk Devletleri Rekabet Konseyine Hitaben Bir konuşma da gerçekleştirdi.

Başkan Mustafa Üstünel, 22-23 Ocak 2024 tarihlerinde Türk Rekabet Kurumu öncülüğünde ve ev sahipliğinde “Türk Devletleri Rekabet Konseyi” kurulmasına yönelik iş birliği ve imza törenine özelde Kurulumuz genelde ise ülkemizi temsil etmenin büyük onur ve gururunu yaşamaktayız.
Böylesi bir uluslararası organizasyonda Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Rekabet Kurulu’nun Türk Devletleri Rekabet Konseyi kurucu ve daimi üyesi olarak yer almanın ve imza atmanın ülkemize hayırlı olmasını dilerim.
Bu organizasyonda işbirliği yaptığımız ve desteklerini hiç esirgemeyen Türk Rekabet Kurumu Başkanı Sn. Birol Küle, Türk Devletleri Teşkilatı Genel Sekreteri Sn. Kubaniçbek Ömüraliyev ve Türk Devletleri Teşkilatı Genel Sekreter Yardımcısı Sn. Merey Mukazhan’a sonsuz teşekkürlerimi sunarım. Saygılarımla.

TDT Genel Sekreter Yardımcısı Merey Mukazhan, Türkiye Cumhuriyeti Rekabet Kurumu Başkanı Birol Küle, Rekabet Kurumu Dış İlişkiler ve Rekabet Savunuculuğu Dairesi Başkanı Zeynep Madan ile Kazakistan, Kırgızistan, Azerbaycan, Özbekistan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve Macaristan rekabet otoritelerinden heyetlerin katılımıyla İstanbul Çırağan Sarayı'nda toplantı düzenlendi. Söz konusu ülkelerin rekabet otoritelerinin yöneticileri burada kendi kurumlarını tanıttı, Konsey'den beklentilerini ifade etti. Toplantıda, Konsey faaliyetlerinin çerçevesini belirleyen usul ve esaslar ile yol haritası üzerinde anlaşıldı, ardından imza töreni ve basın açıklamasıyla Türk Devletleri Rekabet Konseyinin kurulduğu ilan edildi. Konsey başkanlığını ilk 3 yıl Türkiye adına Rekabet Kurumu üstlenecek. Türk Devletleri Rekabet Konseyinin bir sonraki toplantısının Azerbaycan rekabet otoritesinin ev sahipliğinde Şuşa'da yapılması planlanıyor. Türk Devletleri Rekabet Konseyi ile bir taraftan üye ülkeler arasındaki ortak tarih, dil ve kültür mirasına bağların güçlendirilmesi, diğer taraftan rekabet hukuku sorunlarının anlaşılması ve çözümlenmesi için ortak çalışmalar, ziyaretler ve eğitim faaliyetleri yapılması, projeler geliştirilmesi, bilgi ve tecrübe paylaşımında bulunulması ve böylece bölgede rekabet kültürünün yaygınlaştırılması hedefleniyor. (İlgili Haber: TRT AVAZ (TARİH: 23.01.2024)

KARAR ARAMA

Kamu İhale Yasası kapsamında yapılan itiraz başvurularına ilişkin basın açıklaması.
Rekabet Kurulu
/ Haber Kategorisi: DUYURULAR

Kamu İhale Yasası kapsamında yapılan itiraz başvurularına ilişkin basın açıklaması.

 

01 Ekim 2019

Kamu ihalelerine ilişkin medyada son zamanlarda çıkan haberler üzerine kamuoyunu doğru bilgilendirmek amacıyla bu basın açıklamasını yapmak gereği doğmuştur.

Rekabet Kurulu, 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası (Yasa) ile 15 Kasım 2016 tarihinden itibaren İtiraz Makamı olarak görevlendirilmiştir. Kurul, İhale Makamlarının (tüm kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler vb.) veya İhale Değerlendirme Komisyonlarının (Merkezi İhale Komisyonu ve diğer ihale değerlendirme komisyonları) Yasa’ya aykırı almış olduğu bütün kararlar veya ihale katılımcıları veya ihale süreci taraflarını zarara uğratan ihale kararları ile ilgili yapılan itirazları değerlendirerek karara bağlamak üzere yetkilendirilmiştir. Kurul’un tüm kararları İhale Komisyonları ve İhale Makamlarını bağlayıcı niteliktedir. Bu kararlara karşı anlaşmazlığa taraf olanların 75 gün içerisinde yargı yoluna başvurma hakları bulunmaktadır.

REKABET KURULU’NA YAPILAN İTİRAZLAR HIZLA ARTIYOR

Kurula, 15 Kasım 2016’dan 30 Eylül 2019 tarihine kadar 145 adet itiraz başvurusu dosyalanmıştır. 2017’de 36, 2018’de 40 adet itiraz yapılırken, 2019’un ilk 9 ayında Kurul’a 69 adet itiraz başvurusu yapılmıştır (Tablo 1). İtiraz başvurularının 130 tanesi karara bağlanmış olup 15 adet dosya değerlendirme aşamasındadır. İtiraz başvurularının 129 tanesi Merkezi İhale Komisyonunun (%88,96),  9 tanesi Belediyelerin İhale Değerlendirme Komisyonlarının (%6,21), 7 tanesi de Üniversitelerin İhale Değerlendirme Komisyonlarının (%4,83) kararlarına karşı yapılmıştır. (Tablo 2)

Kurul’a yapılan itiraz başvurularının çoğunluğunu Merkezi İhale Komisyonu’nun kararlarına karşı yapılan itirazlar oluşturmaktadır.  Kurul, bu güne kadar Merkezi İhale Komisyonuna ait 115 adet dosya ile ilgili nihai kararını vermiştir. Kurul yaptığı değerlendirmeler sonucunda Merkezi İhale Komisyonunun 57 adet (%49,57) ihale kararının iptal edilmesine, 10 adet (%8,70) ihalenin ihale sürecinin iptal edilmesine karar vermiştir. 26 adet itiraz başvurusu (%22,61) haksız bulunduğu nedeni ile reddedilirken, 8 adet (%6,96) itiraz dosyası başvuru geri çekildiği ve 5 adet itiraz  (%4,35) itiraz tamamlanmadığı için kapatılmıştır. 8 adet (6,96%) itiraz başvurusu hakkında anlaşmazlık konusu çözüldüğü için değerlendirme yapılmasına gerek kalmamıştır. 1 adet itiraz (%0,85) ise ihale süreci Yasa yürürlüğe girmeden önce başlamış olduğundan değerlendirmeye alınmamıştır. (Tablo 3) 30 Eylül 2019 itibarı ile Kurul’un gündeminde Merkezi İhale Komisyonuna ait 14 adet itiraz başvurusu değerlendirme aşamasındadır.

İtiraz Makamı, Merkezi İhale Komisyonu kararına karşı yapılan itiraz başvuruları ile ilgili nihai kararını verebilmek için yaptığı ilk bilgi/belge talebinde ihale dosyası içinde bulunan tüm bilgi/belgeler gönderilmediğinden, değerlendirmesini sağlıklı yapabilmek amacı ile bugüne kadar 60 dosyada iki veya daha fazla kere ek belge talebinde bulunmak zorunda kalmıştır. Bu durum İtiraz Makamının nihai kararını verme süresi ve dolayısıyla İhalelerin sonuçlanma süresinin uzamasına sebep olmaktadır. (Tablo 4)

EN DÜŞÜK FİYAT İHALEYİ KAZANMAK İÇİN YETERLİ DEĞİL

İhale sürecinde en düşük veya ekonomik açıdan en avantajlı teklifi vermek ihaleyi kazanmak için yeterli olmamaktadır.  İhale dokümanlarında talep edilen belgeleri eksiksiz vermek, mali teklif formunu ihale dokümanına uygun olarak doldurmak, ihale dokümanında talep edilen teknik özelliklere uygun mal veya hizmet teklif etmek, talep edilmesi halinde ihale dokümanına uygun şekilde numune, katalog veya sertifika sunmak gerekmektedir. Bunlardan herhangi birinin sağlanmaması halinde en düşük fiyatlı teklif dahi olsa Yasa’da açıkça belirtildiği şekilde, kamu yararı olsa dahi, teklifin değerlendirme dışı kalması gerekmektedir. Bu konuda gerek ihale komisyonlarının, gerek ihale makamlarının, gerekse Rekabet Kurulu’nun takdir hakkı bulunmayıp teklifin geçersiz olduğu yönünde karar üretilmesi yasal bir zorunluluktur.   

 

İHALELERDE YAŞANAN SORUNLAR YASA’DAN DEĞİL, HATALI UYGULAMADAN KAYNAKLANMAKTA

Yaklaşık 35 aylık sürede İtiraz Makamı olarak görev yapmakta olan Rekabet Kurulu, yapılan itirazlar çerçevesinde yapmış olduğu değerlendirmeler sonucunda, hataların Yasa’dan kaynaklı olmadığı, Yasa’nın yanlış veya eksik uygulanmasından kaynaklandığını tespit etmiştir. İhale makamları ve ihale değerlendirme komisyonları ihale süreçlerini yürütürken aşağıdaki konulara dikkat ederek ve Kurul’un nihai kararlarını ve bu kararlarını alırken yaptığı değerlendirmeleri kılavuz olarak kullanarak Yasa’yı eksiksiz ve doğru uygulayabileceklerdir. Bu şekilde ihale süreçleri daha hızlı ilerleyebilecek, kamu kaynakları etkin şekilde kullanılabilecek sonuç olarak topluma hizmet zamanında ulaşabilecektir.   

 

  1. İhale Makamlarının dikkat etmesi gereken konular
  • İhale sürecine başlarken mal veya hizmetlerin temininde süre konusunda mağduriyet yaşamamak için olabilecek itirazları göz önünde bulundurmalıdırlar.
  • İhale dokümanlarındaki ifadelerin açık olması, eksik veya çelişkili ifadeler içermemesi sağlanmalıdır.
  • İhale makamları ihale katılımcı adayları (ihale dokümanı satın alan iktisadi işletmeler) tarafından ihale dokümanlarına (tüm şartnameler ve zeyilnameler) yapılan itirazları veya açıklama taleplerini değerlendirerek yazılı cevaplar vermelidir.
  • Tüm ihale katılımcı adaylarına zeyilnameleri ve talep edilen açıklamalara verilen cevapları usulüne uygun (faks, elektronik posta veya imza karşılığı yazılı tebligat) olarak bildirilmelidir.
  • Parçalı ihalelerde, toplam tahmini ihale değeri ve her bir parça (kalem) için toplam tahmini ihale değerleri ayrı ayrı belirlenerek ihale duyurusunda ve ihale dokümanında açıklanmalıdır.
  • İtiraz Makamının kararına rağmen kamu ihale sözleşmesi imzalamaktan kaçınmalıdır.
  • İtiraz Makamının kararı doğrultusunda talep edilen bilgi ve belgeleri ilk talepte göndermelidir.

 

  1. İhale Değerlendirme Komisyonlarının dikkat etmesi gereken konular
  • İhale değerlendirme süreçlerinde Yasa’da belirtilen aşamalar sırasıyla uygulanmalıdır.
  • Teklif zarfları açıldıktan sonra teklif zarfından çıkan belgelerde değişiklik yapılmasına imkân vermemelidir.
  • Belgelerle ilgili talep ettikleri açıklama veya eklemelerde tüm ihale katılımcılarına eşit davranmalıdır.
  • Öncelikle ihale dokümanlarında talep edilen zorunlu belgelerin kontrolünü yaparak değerlendirme dışı kalması gereken teklifleri belirlemelidir.
  • Geçerli teklifler arasından ihale dokümanlarında belirtilen ihalenin verilmesine ilişkin kritere göre (ekonomik açıdan en avantajlı teklif veya en düşük fiyatlı teklif veya satış ve kiraya verme işlerinde en yüksek fiyatlı teklif) uygun karar üretmelidir.
  • Tekliflerin değerlendirmesi kapalı oturumda yapılmalı ve bu aşamada gelen itirazlar ile belgelerin dikkate alınmamalıdır.
  • Bilirkişi değerlendirme heyetinden gelen eksik raporları dikkate alarak,  hazırlanan raporları yanlış veya eksik değerlendirerek veya hazırlanan raporları dikkate almadan karar üretmemelidir.
  • Kararlarını ihale katılımcılarına gerekçeleri ile usulüne uygun olarak bildirmelidir.
  • Bilirkişilere ihale dokümanlarını ve tüm geçerli teklif dosyalarını tam ve eksiz vermelidir.
  • Bilirkişilerden sadece teknik değerlendirme raporu almalıdır.  
  • İtiraz Makamının kararı doğrultusunda talep edilen bilgi ve belgeleri ilk talepte göndermelidir.
  • İtiraz Makamının nihai kararları ile ilgili İhale Komisyonları tarafından yapılan uygulamalar konusunda talep edilen raporlar zamanında ve eksiksiz olarak göndermelidir.
  • Yasa ile kendilerine verilmeyen bir yetkiyi kamu menfaati veya başka bir gerekçe ile kullanarak yetkisini aşmamalıdır. 

 

01 Ekim 2019 tarihli basın açıklamasının tam metni  📎

 

 

 

Önceki Haber Yüksek Yönetim Denetçisi Ombudsman Dairesi Temizlik İşleri Hizmet Alımı İhalesi'nde nihai karar verildi.
Sonraki Haber Turizm sektöründeki üç teşebbüs hakkında gerekçeli karar açıklandı.
Print
2093

web counter

Ziyaretçi Sayısı